VRT HET JOURNAAL

screen-shot-2016-11-25-at-18-37-38

Hoe zit dat nu precies met het afbeelden van de profeet? Waarom is dat voor moslims verboden? En hoe gaan islamitische kunstenaars zelf om met die regel? VRT-verslaggever Majd Khalifeh zocht de Syrische kunstenaar Kito Sino op in Brussel.

ONE HOPE MAP

HALLEN BELFORT, MARKT 7, 8000 BRUGGE (21 APRIL – 27 MEI 2013)

interpretatie interpretatie

In Brugge loopt (One) Hope Map, een tentoonstelling rond hedendaagse beeldende kunst uit de Arabische wereld. Brandend actueel, mede door de Arabische lente en de politieke spanning die in het Midden-Oostende blijft toenemen. De organisatie is in handen van Cultuurcentrum Brugge, dat sinds vijf jaar niet-westerse curatoren vraagt om elk jaar hedendaagse kunst uit hun regio in Brugge te presenteren. Wat ook elk jaar opnieuw de discussie opent, of dit nu is wat Brugge als hedendaagse kunststad op de kaart zal plaatsen.…

KULTOUR 11 Dromen in het park

bank-yinjang2 bank-yinyang

Dromen in het park is een openluchttentoonstelling in het stadspark van Sint-Niklaas en kadert in het Kultour11 festival, met installaties en beelden van internationale en Belgische artiesten.

Kunstenaars: Georg Ahrens, Maurice Brams, Pieter De Decker, Ida De Roy, Georges Iremashvili, Marie-Josée Kerschen, Kito, Renée Lodewijckx, Jef Mouton, Roberto Ollivero, Patriské, Jean-Marie Semanda… met de medewerking van Zebrart.

Curatoren: Christian Wittebroodt en Patricia Maes.

RITME EN WAAN VAN DE DAG

2008_12_04

De maker van monumentale kunstwerken Kito Sino verliest zich in de geëxposeerde beelden in minutieus kleine werkjes getekend op treinkaarten. Terwijl Kito met de trein door België reist, tekent hij onderweg op de onbedrukte achterkant van zijn treinkaartje. Dit heeft de grootte van een ‘boardingpas’. De tekeningen zijn gemaakt met pen en opgebouwd uit ragfijne streepjes van zeer fijn tot stevig, die samen een magisch beeld vormen. Volgens Kito: ”Het is het resultaat van wat opborrelt als ik in de trein ga zitten en niets om handen heb. Als ik onderweg ben van A naar B zonder doel om iets te doen. Ik maak mijn hoofd leeg en zonder gedachten vormt zich vanzelf een beeld, ik denk daar niet over na.” De beelden roepen voor Kito onbedoelde associaties op met Symbolisme en Jugendstil of Art-Deco. Het zijn zonder uitzonderingen kleine meesterwerkjes. De treinkaartjes vormen inmiddels een hele verzameling, waarvan slechts een klein deel In Diversity&Art is te zien.

Bij Kito trekt vooral het detail ons oog, terwijl het bij Farhad juist om het beeld als geheel gaat: tegenstelling en aanvulling, differentiatie en integratie boeien geest en oog van de kijker. Beide kunstenaars zijn reiziger in letterlijke zin maar ook in en met hun werk.

ALLER – RETOUR

w_railwayticket_04

Reizen is een groot deel van Kito’s leven en ook in België reist hij vaak met de trein. Het banale treinbiljet wordt voor hem een medium, een spiegel van zijn bestaan, zijn emoties en ervaringen. Met niet meer dan een balpen creëert Kito fijnzinnige grafiek die de ene keer grote thema’s zoals liefde, tijd of vrede bespeelt, de andere keer refereert aan de werkelijkheid zoals ze op het moment ervaren wordt: iemand die letterlijk en figuurlijk de weg kwijt is of een slingerende trein die zich door de tijd boort (of aan de tijd ontsnapt). De voorkanten van de treinbiljetten fungeren voor Kito als een dagboek.

PRO PATRIA

pro-patria-2 pro-patria-1

Pro Patria is een kunstproject betreffende grenzen, (im-)migratie van mensen en culturele/sociale integratie opgebouwd rond het werk van een groep internationale en Vlaamse kunstenaars. Tot deze groep behoren 5 ZebrArt kunstenaars die gedurende een aantal maanden actief meewerkten met het uitdenken en concretiseren van het programma. Het resultaat is een multidisciplinair project waar beeldende en multimediale kunst een plaats krijgt naast poëzie, proza, film en debat en dat gedurende de hele maand februari.